Dlaczego zawsze budzisz się przed budzikiem?

Wewnętrzny zegar jest tak dobry, jeśli nie lepszy, jak urządzenie okupujące Twoją szafkę nocną.

budzikiemW centrum Twojego mózgu rezyduje zwitek nerwów – nazwany jądrami nadskrzyżowaniowymi, który steruje zegarem biologicznym. Determinuje kiedy jesteś śpiący, a kiedy masz energię do działania. Kontroluje ciśnienie krwi, temperaturę ciała i poczucie czasu. Zmienia ciało w dobrze naoliwiony silnik.

Ten zwitek kocha przewidywalność. Sprawia, że Twoje ciało działa na najwyższych obrotach, gdy wprowadzisz do życia rutynę. Gdy chodzisz spać i budzisz się o tych samych godzinach, jądra nadskrzyżowaniowe zapisują ten stan na dysku. Tutaj wkracza nauka.

Pokonaj siebie!

Twój cykl dnia reguluje proteina PER. Jej poziom podnosi się i spada każdego dnia, osiąga najwyższy poziom wieczorem, a najniższy nocą. Kiedy poziom PER jest niski, ciśnienie krwi i puls spada. Chce Ci się spać.

Jeśli trzymasz się swojej rutyny – codziennie wstajesz o tej samej porze – Twoje ciało wie, kiedy podnieść poziom PER w odpowiednim momencie. Około godzinę przed pobudką, poziom PER razem z temperaturą ciałą i ciśnieniem rosną. Przygotowując się na stres związany z kolejnym dniem organizm wydziela hormony stresu, np. kortyzol. Powoli wybudzasz się ze snu.

Nie włączaj drzemki

Istnieją dowody na to, że można zaprogramować godzinę, o której mamy się obudzić. Naukowcy z Niemiec (szok, że nie Amerykańscy) poprosili piętnaście osób, by spali w laboratorium przez trzy noce. Pierwszej nocy przekazano grupie wiadomość, że pobudka będzie o szóstej. Dwa kolejne dni miały się zacząć o dziewiątej rano.

budzikiemBadacze kłamali – tak czy siak budzili ludzi o szóstej. Pierwszego dnia poziom hormonów stresu wzrósł o czwartej trzydzieści nad ranem, przygotowując ochotników na wczesną pobudkę. Drugiego i trzeciego ranka organizmy uczestników nie były przygotowane, obudzili się niewyspani. Nasze ciała stopniowo przygotowują nas do przebudzenia.

Jeśli nie budzisz się przed budzikiem, to znaczy, że prawdopodobnie za mało śpisz – lub sypiasz nieregularnie. Wstawanie o innych porach w tygodniu i w weeekendy szybko rozregulowuje zegar biologiczny. Nieregularność sprawia, że Twój organizm nie wie, kiedy ma wstać. Gdy słyszysz dźwięk alarmu, czujesz się otumaniony i zły.

Co z tą drzemką?

Twoje ciało wykonuje sporo pracy, by wybudzić Cię stopniowo, szybka drzemka wysyła zegar biologiczny w drugą stronę. Hormony, które pomagają Ci zasnąć, walczą z hormonami, które pomagają się obudzić. Twój organizm nie wie, co ma robić. Z każdą kolejną drzemką jest gorzej, to najgorszy pomysł na początek dnia.

Moje poranki

Jutro mija sześć miesięcy odkąd jutro idę na siłownię. Aktywność fizyczna pomaga mi się rozbudzić, ale co rano walczę z jedną, czy dwiema drzemkami. Nie jestem miły dla swojego zegara biologicznego, ani nie budzę się przed budzikiem, ani nie chodzę spać regularnie, nawet w tygodniu. Mimo, że intuicyjnie wyczuwam, jak ważna jest rutyna, by normalnie funkcjonować.

Póki jest coś do zrobienia, sen nie ma pierwszeństwa.

Po angielsku podobny tekst znajdziesz na mentalfloss.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *